Jossain 11 kilometrin korkeudessa, turvavyövalo yhä päällä, kaksi ihmistä katoaa wc:hen. Ovi lukittuu. Sisällä on yhtä paljon ilmaa kuin keskikokoisessa akvaariossa ja lavuaari kolisee, kun yrität siirtää kyynärpääsi pois hanan tieltä. Lentokoneessa harrastaminen kuulostaa elokuvamaiselta – kunnes huomaat, että vessan lattia keikkuu, ja jossain käytävän toisessa päässä joku yskäisee juuri sillä hetkellä, kun alat olla kunnolla vauhdissa.
Tässä on kyse muustakin kuin seksistä. Lentokoneessa seksiseuraa yhdistää kaksi asiaa: adrenaliini ja harvinaisuus. Monelle se on bucket list -tyyppinen haaste. Toinen puolisko taas on puhdas kapina lentomatkustamisen rutiineja vastaan – se hetki, kun tylsä turvallisuusvideo ja turvavyö unohtuvat ja tilalle tulee sähköinen salaliitto kahden ihmisen välillä.
On myös käytännöllinen puoli: ei mikään hotelli laskun kanssa, vaan jo maksettu lippu, jossa mukana oma minikoppero (joskin ilman mukavuuksia).
Unohda romanttiset komediat. Todellisuus seksin harrastamisesta lentokoneessa on enemmän “pieni logistinen painajainen”:
Lentokoneessa harrastaminen ei ole pelkästään “jännittävää kiellettyä”. Se voi johtaa varoitukseen, sakkoon tai jopa porttikieltoon lentoyhtiöltä. Tietyissä maissa (esim. Yhdistyneet arabiemiirikunnat) seksuaalinen kanssakäyminen julkisella paikalla, myös koneessa, voi olla rikos.
Lisäksi wc:ssä ei ole luotu ergonomiaa kahdelle. Saatat törmätä pyyhekoukkuun, polttaa reitesi takaosan lämpimään metalliosaan, tai keksiä uuden jooga-asennon, jota et ollut koskaan aikonut kokeilla.
Olennaiset selviytymisvinkit kokeneilta (ja kuulemilta) matkailijoilta seksiseuraa haluaville:
Ehkä koko viehätys piilee siinä, että 11 kilometrin korkeudessa me kaikki olemme vähän irti arjesta. Painovoima tuntuu heikommalta, säännöt joustavammilta, ja keho on viritetty seikkailulle. Lentokoneessa seksin harrastaminen ei ole kaikille, mutta niille jotka sen kokevat, tarina säilyy mielessä usein elämän loppuun asti.
Se ei ole vain seksihetki. Se on pieni kapina metalliputkessa, joka halkoo pilvet.